Günther FÖRG


Günther Förg (1952 - 2013) is een van de meest invloedrijke kunstenaars uit de naoorlogse Duitse kunstscène. Met zijn experimentele en radicale benadering stelde hij de canon van de moderne kunst ter discussie. Aangetrokken door Günther Förgs krachtige ‘no nonsens’-houding en zijn ontwapenend eenvoudige, unieke werk, exposeerde Deweer Gallery zijn werk voor het eerst in 1991, tijdens de groepstentoonstelling ‘To Return To Base’. Daarna volgden diverse groepsshows en drie solotentoonstellingen: in 1995 en 2000 (met catalogus) en in 2013. Deze laatste solotentoonstelling is om verschillende redenen bijzonder te noemen. Günther Förg, die toen reeds zwaar ziek was, heeft de opstelling van de tentoonstelling nog volledig zelf uitgetekend vanuit zijn woning in Duitsland. De relatie tussen de werken en de omringende ruimte was immers cruciaal voor Förg. De architectonische omgeving maakte hij tot onderdeel van de presentatie van zijn werk. Alhoewel Günther Förg ook een betekenisvolle bijdrage leverde aan de architecturale fotografie en de beeldhouwkunst, wordt hij in de eerste plaats wereldwijd gewaardeerd als een van de meest vooraanstaande schilders van de afgelopen 30 jaar. Deze tentoonstelling werpt een licht op Förgs aandeel in de schilder- en tekenkunst. In het oog springt de meesterlijke wijze waarop hij de betekenis van kleuren etaleert - bijvoorbeeld door felle en gedempte kleuren naast elkaar te gebruiken. Günther Förg brengt kleur als een zeer zintuiglijke impuls in onze leefwereld. Frappant is ook zijn onderzoek naar het belang van gebaren die de kleursensatie mogelijk maken en de potentie van het dragend materiaal, van lood en koper tot katoen en papier, en de invloed van de materie op het effect van een kleur. Het oudste tentoongestelde kunstwerk dateert van 1991, het jaar waarin Förg de moderne architectuur van de Bauhaus school in Dessau bezocht en fotografeerde. De idealen van de Bauhaus, zoals de strakke lijnvoering en de gereduceerde, functionele vormen van hun architectuur, alsook de Bauhaus-filosofie en specifiek het evalueren van de stand van zaken in de kunsten, oefenen een diepgaande invloed uit op het oeuvre van Günther Förg. Opmerkelijk is zijn obsessie met ramen en de mogelijkheden van raamkozijnen, wat vervolgens als een motief terugkeert in de rasterachtige structuren en de geconcentreerde netwerken van brede kwaststreken die zijn venster- en rasterschilderijen typeren. Soms suggereren de penseelstreken tralies of een balkonbalustrade. Het zijn steeds vensters waardoor we kijken naar een achterliggende ruimte. Het schilderende gebaar getuigt van de absolute artistieke vrijheid van de kunstenaar. Förg daagt ons uit te kijken voorbij de vorm, naar de essentie van kleuren en de creativiteit en virtuositeit van zijn beklijvende schilderijen. Sinds januari 2018 wordt de Estate Günther Förg vertegenwoordigd door Hauser & Wirth. Het is hun missie om de zichtbaarheid van Förg ook in Azië en de Verenigde Staten te vergroten. *** In het Stedelijk Museum in Amsterdam was er tot 14 oktober 2018 een retrospectieve tentoonstelling ‘Günther Förg A Fragile Beauty’ te zien. De tentoonstelling reisde daarna naar het Dallas Museum of Art. Er vonden onder andere solotentoonstellingen van Günther Förg plaats in de Deichtorhallen (Hamburg, Duitsland, 2015), Fundación Luis Sloane (Coruña, Spanje, 2014-2015), Museum Brandhorst (München, Duitsland, 2014), Fondation Beyeler (Riehen/Basel, Zwitserland, 2009-2010), het Essl Museum (Klosterneuburg/Wenen, Oostenrijk, 2008), de Langen Foundation (Neuss, Duitsland, 2007) en het Museum für Gegenwartskunst (Basel, Zwitserland, 2006). Werken van Günther Förg zijn opgenomen in grote museale en privécollecties wereldwijd, waaronder in de collectie van Neue Galerie Graz - Universalmuseum Joanneum, Graz, Oostenrijk; Essl Museum, Klosterneuburg, Oostenrijk; IKOB - Museum für Zeitgenössische Kunst, Eupen, België; S.M.A.K. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent, België; National Gallery of Canada - Musée des beaux-arts du Canada, Ottawa, Canada; FRAC - Picardië, Amiens, Frankrijk; FRAC - Provence-Alpes-Côte d’Azur, Marseille, Frankrijk; Carré d´art - Musée d´art contemporain de Nîmes, Frankrijk; Musée Départemental d'Art Contemporain de Rochechouart, Frankrijk; Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart, Berlijn, Duitsland; Kunstmuseum Bonn, Duitsland; MKM Museum Küppersmühle für Moderne Kunst, Duisburg, Duitsland; Museum für Moderne Kunst (MMK), Frankfurt am Main, Duitsland; Städtisches Museum, Frankfurt am Main, Duitsland; Städtische Galerie Karlsruhe, Duitsland; Museum Kurhaus Kleve, Duitsland; Städtische Galerie im Lenbachhaus & Kunstbau, München, Duitsland; Städtisches Museum Abteiberg, Mönchengladbach, Duitsland; Trevi Flash Art Museum Of Contemporary Art, Italië; Museo d´arte contemporanea Castello di Rivoli, Turijn, Italië; MUDAM, Luxemburg; Stedelijk Museum Amsterdam, Nederland; Museu d´Art Contemporani de Barcelona - MACBA, Spanje; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía - MNCARS, Madrid, Spanje; Kunstmuseum Basel, Zwitserland; Museum für Gegenwartskunst - Emanuel Hoffmann-Stiftung, Basel, Zwitserland; Kunstmuseum St. Gallen, Zwitserland; Fotomuseum Winterthur, Zwitserland; Proje4L/Elgiz Museum of Contemporary Art, Istanbul, Turkije; Tate Britain,

Card image cap

Günther FÖRG

Geboren in Füssen, Duitsland, in 1952. Overleden op 5 december 2013.
Card image cap

Ohne Titel, 2004

4-kleurige lithografie op BFK Rives Bütten, 270 gr., wit 80 x 60 cm Ed. 60 + XX A.P. € 1.750,- ingelijst / € 1.600,- niet-ingelijst

met dank aan Gallery De Weer

© 2020 · vzw-gen.be ·